Nasihat Kudama'
8:05 PM | Author: budakselangor~
Hmm...Bismillahhir Rahmannir Rahim..itu lah sebaik-baik permulaan dalam melakukan apa-apa perkara..

Ehem..sebenarnya sudah lama saya ingin post baru..tetapi belum mendapat ilham untuk berkongsi tentang apa..bak kata orang..belum sampai seru..dan Alhamdulillah..pagi ini terdetik untuk saya berkongsi tentang beberapa nasihat yang telah diberikan oleh seseorang yang suka memerhati dan menilai..


Go to fullsize image(hanya sebagai lampiran semata)

Semalam..saya dan abang saya bercadang untuk menziarahi rumah saudara di Bandar Baru Selayang..tepat jam 6.30 ptg..kami bertolak keluar dari perkarangan rumah..abang saya ini merupakan seorang yang agak suka bercakap..jadi dari situ saya dapat menyimpulkan beberapa nasihat yang mungkin membantu dalam kehidupan saya mahupun sesiapa sahaja..Antara perkara yang dibincangkan ialah :-

'Kau kena belajar betul-betul Arif..supaya senang hidup kau nanti..tak susahkan hidup kau dan tak susahkan hidup orang lain..kau kena belajar tanamkan dalam diri kau 'biar kita dapat gaji rm10 hasil usaha sendiri,jangan kau dapat duit rm100 sebab orang kasi'...jangan sampai dah besar nanti..kau hidup bawah tanggungan orang..kalau abang..abang puas kalau abang dapat hidup dengan hasil duit abang..walaupun ada orang lain lebih kaya dari abang..tapi dia makan duit orang..buat pe..bila kau dah berjaya baru kau rasa kepuasan tahap dewa uh..huh..memang puas gile time uh..kau kena ingat tu betol-betol..'

'Orang Melayu nih..semua nak beralah..dalam tu nak beralah..dalam ni nak beralah..cuba kita tengok orang Cina..abang dah gaul dengan culture bangsa lain..abang tau benda tuh..attitude orang Cina nih..tak nak kalah..memang tak nak kalah..nak menang..memang lah ada keburukan di sebalik tu..tapi cuba pandang dari sudut positif..sebab tuh bisnes orang Cina maju..kalau orang Melayu..'takpe lah..takpe lah..'..cuba kita tengok Tun Dr Mahathir..dalam pemikiran dia..nak majukan Malaysia..nak majukan orang Melayu..dia boleh je nak pikir pasal kaya..tapi dia tau..dia anak Melayu..tengok dia sekarang..da letak jawatan tapi apa jawatan dia sekarang.?..jadi 2 penasihat..penasihat Petronas dengan penasihat Proton..mentaliti dia.. nak bangunkan Malaysia..macam mana pemikiran dia boleh bayang macam mana Malaysia time tahun 2020..he thinks out of da box..orang sekarang..kau ingat tu Arif..sekarang nih kau dah kena ada untuk planning akan datang..ni untuk supaya kau senang Arif..'

'Lagi satu kau kena ingat Arif..pasal mak abah..kau kena ingat tuh..sampai satu masa kau kena balas balik apa yang mak dengan abah dah kasi sekarang..jangan sampai disebabkan kau dah ada tanggungjawab keluarga..kau lupakan mak abah..tak kesah lah time tuh kau macam mana pun..kau kena ingat mak abah..sebab orang tua nih..dia akan jadi macam budak kecik..mintak duit..tau nak mintak je..kita pun akan jadi macam tuh..kita dulu kecik-kecik macam tuh..sebenarnya diorang bukan nak sangat pun..diorang juz nak rasa ada tak diri diorang tuh dalam kepala kita..walaupun kita da ada keluarga..diorang nak rasa dihargai..tu yang semua orang nak..nanti-nanti..kau pun akan lalui zaman mcm tuh..kau nak anak-anak kau berjaya..ingat kat kau..kalau nak macam tuh..kita buat dulu kat mak abah..abang rasa puas bila tanggungjawab abang dengan mak abah dah selesai..kita tak boleh nak salahkan diorang..kita kadang-kadang rasa yang kita nih betul..diorang salah..tapi ingat..diorang ada hak ke atas diri kita..diorang yang jaga kita..kalau kau berjaya..siapa yang tanggung kau.. kau ingat betul-betul..'

Mungkin itu sahaja yang dapat saya kongsikan..moga sedikit sebanyak dapat membantu dan buat kita renung balik..sebenarnya banyak lagi..tapi..cukup lah tuh sebagai perkongsian ringkas..

Jazakallahu khairan kathira.
.Go to fullsize image

(p/s : maaf jika ada yang tersinggung..hanya sebagai contoh terdekat..yang baik kita ambil dan simpan baik-baik serta amalkan..yang buruk kita buang jauh-jauh tetapi jangan lupakan sebab ia berguna sebagai pengajaran..)


Syukur itu yang Terbaik
9:48 PM | Author: budakselangor~
Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia

Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah

tidaklah setaqwa Aisyah

pun tidak setabah Fatimah

Justeru isterimu hanyalah wanita akhir zaman

yang punya cita- cita menjadi solehah…



Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama

Isteri menjadi tanah kamu langit penaungnya

Isteri ladang tanaman kamu pemagarnya

Isteri kiasan ternakan kamu gembalanya

Isteri adalah murid kamu mursyidnya

Isteri bagaikan anak kecil kamu tempat bermanjanya

Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya..

Seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya

Seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya..



Pernikahan atau perkawinan menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt.

kerana memiliki isteri yang tak sehebat mana

Justeru kamu akan tersentak dari alpa

Kamu bukanlah Rasulullah S.A.W

Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah

Cuma suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh… amin.



Untuk isteri.. renungkanlah…

Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia

Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad S.A.W

Tidaklah setaqwa Ibrahim Alaihissalam..

Pun tidak setabah Ayyub atau pun

Segagah Musa apalagi setampan Yusuf

Justeru suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang punya

cita cita membangun keturunan yang soleh…



Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama

Suami menjadi pelindung kamu penghuninya

Suami adalah nahkoda kapal kamu pengemudinya

Suami bagaikan pelakon yang nakal kamu adalah penonton kenakalannya

Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya

Seketika suami menjadi bisa kamulah penawar ubatnya

Seandainya suami bengis lagi lancang sabarlah memperingatkannya..



Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt

Kerana memiliki suami yang tak segagah mana

Justeru kamu akan tersentak dari alpa

Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga

Pun bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara

Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi solehah… amin…

Justeru itu wahai para suami dan isteri



Jangan menuntut terlalu tinggi

seandainya diri sendiri jelas tidak berupaya

Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah

andai diri tidak semulia Rasulullah

Mengapa mengharapkan suami setampan Yusof

seandainya kasih tak setulus Zulaikha

Tidak perlu mencari isteri secantik Balqis

andai diri tidak sehebat Sulaiman dan

Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim

andai diri tidak sekuat Hajar dan Sarah
VALUE ADDED
4:32 PM | Author: budakselangor~
Syukur dan syukur
Pagi ini rahmat-Nya dikurniakan buat seluruh makhluk
Walaupun Dia sedari hanya sedikit hamba yang bersyukur
Segala puji bagi Allah

********************

Berikutan kaitan terhadap tajuk..saya ingin mengkongsikan sedikit sebanyak tentang 'value added' berdasarkan pengalaman melihat dunia luar..

Setiap orang mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing..tetapi tidak semua mempunyai 'nilai' yang betul-betul bermanfaat oleh masyarakat sekeliling..dan sebenarnya 'nilai' itulah yang membantu dalam semua perkara..tidak guna hanya seorang itu mempunyai kepandaian dari segi teori..tapi dia sangat lemah dari segi praktikal..dari situ kita nampak bahawa tidak guna jika kita ingin mengambil seorang pekerja seperti itu..sebagai contoh..ada seorang akauntan..dalam firma perakaunan ada beberapa peringkat untuk menunjukkan tahap seorang akauntan..sepatut nya si A ini perlu naik ke satu peringkat..tetapi di sebabkan dia mempunyai sesuatu 'nilai' yang orang lain tidak memilikinya..si A itu terus dinaikkan sebanyak 2 peringkat..nilai yang ingin saya ketengahkan ialah sesuatu sikap atau attitude yang tidak semua orang miliki..hanya terdapat dalam diri seseorang sahaja..dan disebabkan nilai itulah seseorang itu boleh pergi lebih jauh..seseorang boleh pergi jauh dengan nilai yang ada..dan janganlah kita terlalu mencari keburukan terhadap seseorang itu..boleh jadi dia lebih baik berbanding kita..

Go to fullsize image

Dunia sekarang semakin banyak saingan..jadi kita perlu mempunyai satu nilai yang boleh melonjakkan diri kita ke arah lebih jauh dan terkedepan..supaya kita sentiasa kekal yang terbaik..kita perlu mencari satu nilai yang tidak terdapat dalam diri orang lain..satu nilai yang betul-betul bermanfaat untuk sekeliling..yang membuatkan sekeliling menerima kita..

Saya rasa cukup sekadar itu..segala keburukan datang dari di saya sendiri dan yang baik hanya dari yang Maha Esa..

wassalam~

(sebarang peng-komen-an amat diharap-harapkan..harapnya komen dengan penuh hikmah..
sekian..)
17 Feb 2010
8:58 PM | Author: budakselangor~
Alhamdulillah dan selama-lamanya kita meninggikan kesyukuran ke atas Sang Pencipta kerana masih membenarkan hamba-hambaNya kembali menghirup nikmat udara secara percuma..

Buat pertama kalinya untuk tahun 2010..saya menulis post yang baru setelah lama meninggalkan dunia blogging..agak lama jika bagi mereka yang senantiasa menanti perkembangan daripada blog ini..harap maaf..

InsyaAllah..pada kali ini saya akan kembali meng-aktifkan kembali blog 'tersayang' ini dengan pelbagai perkongsian yang ingin dikongsikan untuk anda..dan saya harap anda juga turut dapat membantu saya dalam menjayakan dan memperbaharui blog ini kerana saya bukanlah seorang yang hebat dalam bidang penulisan..

InsyaAllah..
IntroducTion
5:39 AM | Author: budakselangor~
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lahi Maha Penyayang...

Harap diberkati blog yang sudah sekian lama tidak di-update..apatah lagi susah untuk diamalkan...buat pertama-tamanya dan selama-lamanya..kita sama-sama tinggikan setinggi-tingginya kesyukuran buat sang Pencipta yang telah mengurniakan segala hikmat dan nikmat untuk hambanya...dan yang paling utama..nikmat Iman dan Islam...

Di atas kehendak para pembaca..akhirnya saya kembali menulis dan insyaAllah aktif dalam dunia penulisan blog..harap segala kesalahan dapat dimaafkan..

Insyaallah...
tempoh berakhir
4:44 PM | Author: budakselangor~
testing...

test...test...ehem2..

Bismillahirrahmanirrahim...alhamdulillah didahulukan buat sang Pencipta yang mengizinkan segala percaturan hidup ini berlalu dengan lancar...memandangkan blog ini makin bersawang..saya berasa terpanggil untuk meng-update blog ini...bagi membersihkan kembali blog ini kembali terpelihara..

Go to fullsize image
Bagi pelajar Hira'..2 minggu yang lepas,mereka telah menjalani satu tempoh peperiksaan penggal pertama..pelbagai reaksi yang dapat dilihat semasa tempoh yang sekejap..ada yang sibuk membuat persediaan untuk masuk dewan..ada yang hanya 'cool' menghadapi peperiksaan..ada yang sanggup tension-tension belajar..macam-macam..masing-masing mempunyai 'style' tersendiri untuk berjaya..

Go to fullsize image

Apa yang saya nak kaitkan di sini...dewan peperiksaan umpama alam mahsyar..persediaan sebelum masuk periksa ibarat persediaan kita sebelum menghadapi mati...

Apa yang kita dapat lihat..pelbagai ragam manusia sebelum menghadapi peperiksaan dunia.. begitu juga pelbagai ragam manusia sebelum menghadapi 'peperiksaan' akhirat..tetapi adakah cukup persediaan kita sebelum memasuki 'dewan peperiksaan' sebenar...adakah cukup sekadar menjalani hari-hari seperti biasa..

Renungkan..fikirkan..dan sedarlah...

wassalam..
tajdid.taghyir.
9:07 PM | Author: budakselangor~
hhhmmmm....hari ni..ntah laa...bila jenguk-jenguk blog org lain..rasenye tetibe nak update..hehe

Insyaallah kali ini saya akan buat lebih santai..tak perlu stress2 lagi..

Insyaallah...

Isnin,13 Apr 09

Semalam berlalunya hari ihtifal di sekolah..hari penganugerahan kepada semua pelajar yang telah cemerlang dalam pelajaran..memang keseronokan tergambar dari wajah pelajar yang berjaya.. rasa lain macam pun terlahir dalam hati ini..tak pe..

Insyaallah,saya akan menjejakkan kaki di atas pentas pada tahun depan..sama-sama kita nantikan..

Ya Allah permudahkanlah segala urusanku..